آناتومی و طراحی بدن-تقسیم بدن با 8 سر
در این مقاله به توضیح درباره آناتومی و طراحی بدن-تقسیم بدن با 8 سر میپردازیم.
تعریف تقسیم سر به بدن در آناتومی
منظور از آناتومی و طراحی بدن-تقسیم بدن با 8 سر ، استفاده از ارتفاع سر (از چانه تا فرق سر) بهعنوان یک واحد اندازهگیری برای کل قد بدن است. آموزش و یادگیری آناتومی در طراحی همه تکنیکها و سبکهای هنری بسیار حائز اهمیت است. به خصوص در سبک هایپررئال که اجرای طرح به شکل حقیقی و واقعی بسیار بسیار اهمیت دارد.

در انسان بالغ:
۷ تا ۸ سر: نسبت متعادل و طبیعی برای طراحی آناتومی انسان بالغ.
مردان: حدود ۷.۵ تا ۸ سر
زنان: معمولاً کمی کمتر، بین ۷ تا ۷.۵ سر
تقسیمبندی بدن بر اساس سر (مدل کلاسیک ۸ سر):
سر اول: از فرق سر تا چانه
سر دوم: از چانه تا پایین سینه
سر سوم: تا ناف
سر چهارم: تا لگن (خط کمر تا لگن)
سر پنجم: تا وسط ران
سر ششم: تا زانو
سر هفتم: تا وسط ساق
سر هشتم: تا کف پا
این مدل بیشتر در طراحی فیگورهای ایستا یا کلاسیک استفاده میشه.
کاربرد تقسیم سر به بدن در آناتومی در سبکهای مختلف
سبک طراحی نسبت سر به بدن
رئالیستی ۷–۸ سر برای طراحی واقعی انسان استفاده میشه
فشن دیزاین ۸–۹ سر یا حتی ۱۰ اندام کشیدهتر برای نمایش لباس
سوپرهیرو / کمیک ۸–۱۰ سر جذابتر و دینامیکتر بهنظر میاد
کارتونی / کودک ۴–۶ سر اغراق در بزرگی سر و کوتاهی بدن برای حالت بامزه یا کودکانه

اگر شخصیتت کودک باشه: ۳ تا ۵ سر
برای نوجوان: ۶ تا ۷ سر
برای بزرگسال: ۷ تا ۸ سر
در طراحی مد و کمیک: ممکنه از ۹ یا حتی ۱۰ سر استفاده بشه (برای کشیدگی و استایل خاص)
چرا از تقسیمبندی سر به بدن استفاده میکنیم؟
حفظ تناسبات آناتومیکی
با این روش میتونی مطمئن باشی که دستها، پاها، تنه و سر بهدرستی و با نسبت منطقی طراحی میشن.
راحتی در طراحی فیگورهای پیچیدهتر
وقتی حالت بدن رو تغییر میدی (مثل ژست، پرسپکتیو یا حرکت)، با این ساختار پایه، تناسبات حفظ میشن.
استانداردسازی برای کارهای حرفهای
در طراحی لباس، کاراکتر، کمیک و انیمیشن، طراحها همیشه از این نوع راهنما استفاده میکنن.
توضیح دقیقتر هر بخش در مدل ۸ سر
بخش بدن محل قرارگیری تقریبی نکات طراحی
1. سر از فرق سر تا چانه واحد اصلی اندازهگیری
2. سینه بالای سینه تا زیر سینه سر دوم معمولاً تا نوک سینه
3. ناحیه شکم/ناف بین دندهها تا ناف ناف در حدود سر سوم قرار میگیره
4. لگن از ناف تا بالای ران انتهای تنه
5. رانها از لگن تا وسط ران بخش بالای پاها
6. زانوها سر ششم روی زانوها قرار داره دقت کن به مفصل زانو
7. ساق پا از زانو تا وسط ساق پا کشیدهتر به نظر میرسه
8. کف پا از مچ پا تا کف پایان قد فیگور
آناتومی نوجوان در طراحی فیگور
نوجوانان (تقریباً بین ۱۲ تا ۱۸ سال) در مرحلهای قرار دارند که بدن آنها بین فرم کودکانه و فرم بالغ در حال گذار است. برای طراحی صحیح فیگور نوجوان، باید به تناسبات بدنی، فرم عضلانی، و نسبتهای سر به بدن دقت کرد.
در حالت کلی، نسبت قد نوجوانها معمولاً ۶ تا ۷ سر هست، که کمتر از بزرگسال (۷.۵ تا ۸ سر) به شمار میآد. دستها و پاها ممکنه کمی بلندتر بهنظر برسند چون در این دوره، رشد اعضا هنوز کامل نشده. همچنین شانهها در نوجوانان معمولاً باریکتر هستند، مخصوصاً در دختران نوجوان که استخوانبندی ظریفتری دارند.
فرم عضلانی هنوز کاملاً توسعه نیافته، بهویژه در نوجوانان کمتحرک یا در مراحل اولیه بلوغ. بنابراین در طراحی آناتومی باید از حجم زیاد عضلات یا فرمهای کاملاً بالغ پرهیز بشه، مگر اینکه قصد طراحی یک نوجوان ورزشکار یا ابرقهرمان باشی.
ویژگیهای ظاهری مثل صورت گردتر، گردن باریکتر و شکم کمی برجستهتر هم در طراحی اهمیت دارند. همچنین ژستها باید با شخصیت کنجکاو، بیقرار یا درونگرای نوجوانان هماهنگ باشن.
چند نکته کاربردی در طراحی آناتومی:
بازوها در حالت ایستاده، تا وسط ران میرسن.
آرنج در خط کمر یا کمی بالاتر قرار میگیره.
زانو دقیقاً در سر ششم هست.
کف پا روی خط هشتم تموم میشه.